Nima Sales Blog
Verkoopsucces en de customer journey – wat moet je weten?
- November 7, 2022
- Posted by: admin
- Category: nieuws Nima Sales Blog
We schrijven heel wat af over verkopen, verkoopsucces en hoe je nou, platgezegd, een goede verkoper wordt. De mix van kennis, kunde, vaardigheden en ervaring.. zeker. Maar wat ook niet onbelangrijk is om te weten, is dat je als verkoper altijd in een delicate communicatie zit. Want naast dat jij als verkoper een factor bent, is er nog een andere belangrijke factor. Je (potentiële) klant.
Vandaar dat we in het blog van vandaag inzoomen op de weg die een klant aflegt, de zogeheten customer journey. En alleen al over dat topic zijn boeken vol te schrijven, maar we houden het beknopt. En wil je toch meer weten, dan is de training Online Marketing misschien een interessante voor je…
High level: wat is een customer journey
Eigenlijk is het precies wat je bij de term zou verwachten: de klantreis. En die reis brengt je klant langs allerlei contactmomenten en -locaties met jouw bedrijf en wat je te bieden hebt. En die reis is meestal niet kort, aangezien het begint al op het moment dat je klant zich pas net realiseert (of zelfs niet eens) dat hij wat wil en aan een oriëntatie begint, tot NA de daadwerkelijke aankoop van je product of dienst.
OK, maar waarom is dit zo belangrijk?
Je kunt je er iets bij voorstellen dat, zeker in een digitale wereld als die van nu, klanten tal van mogelijkheden hebben om ‘dingen te vinden’. Soms is het heel rechtlijnig (klant: “Ik heb een *DIT nodig, dus ik zoek op Google naar de goedkoopste *DIT en bestel.). Soms weet een klant niet dat hij iets zoekt, maar struikelt hij er over heen. Soms heeft een klant een probleem, waarvan hij de oplossing nog niet bedacht heeft (en dus ook niet weet wat hij zoekt).
Maar ook als je een klant hebt weten te bedienen, is de customer journey niet voorbij. Je klant heeft immers nu een ervaring met jou tot en met aankoop. Maar hoe zit het met tevredenheid, de kans op herhaalaankopen of een loyaliteit richting jouw merk en bedrijf ten opzichte van anderen?
Vanaf het moment dat een klant een behoefte bij zichzelf heeft vastgesteld en daarin handelingen plaats vinden, ligt er voor jou(w bedrijf) een kans om zichzelf in beeld te krijgen en met de klant mee te gaan op zijn reis.
Waaruit bestaat een customer journey?
We praten hierin vooral over contactmomenten, interacties met je product, dienst, bedrijf of merk. Je klant doorloopt een aantal fases, waarbij een veelgebruikt model het volgende is:
1. Bewustwording
2. Overweging
3. Aankoop
4. Herhalingsaankoop
5. Loyaliteit
In elk van die fasen hoort een boodschap vanuit jouw bedrijf of merk en die boodschap past dan weer bij bepaalde kanalen en middelen. Je uiteindelijke doel is om inzicht te krijgen en verder aan te scherpen wat werkt en wat niet. Welke boodschap komt niet aan, welk kanaal blijkt niet voldoende effectief, welke gaten in je communicatie stel je vast?
Een goede verkoper kan toch alles verkopen?
Je snapt zelf vast al dat dit beeld van de superverkoper die iedereen alles kan ‘aansmeren’ (‘aansmeren’ ja, want daar komt het in een stelling als dat op neer) niet is waar we op doelen. Buiten dat er niet zoveel verkopers zijn die dat kunnen, laat staan willen, is het ook niet waar we over praten.
Verkopen is een samenspel, tussen wat jij te bieden hebt en je potentiële klant zoekt. Communicatie en contact, in tal van vormen. Over klanten, verkoopsucces maar ook (online) marketing waar je eigenlijk in de eerste fase van een customer journey over praat, weten we veel. Heel veel. En daarom is ons team van trainers zo gedreven om hun ervaring om te zetten in leerbare skills en kennis.
Meer weten over onze trainingen? Je vindt hier meer over:
Trainingen rondom sales
Trainingen rondom communicatie
Trainingen in online marketing