Algemene kunde versus de fijne kneepjes van het vak.. waar zit de winst?
In this article
We besteden in onze blogs regelmatig aandacht aan stappen vooruit; beter worden, verder komen in je carrière, een diepe beheersing verkrijgen van het salesvak, in de breedste zin van het woord.
Daarbij gaat het natuurlijk vaak om de opleidingen NIMA Sales A en NIMA Sales B. Dat is niet vreemd, want als het gaat om de absoluut benodigde basis voor een succesvolle rol in sales, zijn dat de standaarden in professioneel Nederland.
Toch zijn er natuurlijk nog tal van andere ‘fijne kneepjes’ die zich specifiek richten op (kleinere) onderdelen van je rol in sales. Denk daarbij aan specifieke managementvaardigheden, uitdagende onderdelen van je baan of bekwaamheden die zelden natuurlijk aanwezig zijn. En al zijn de kneepjes maar ‘fijn’.. ze kunnen een groot verschil maken!
Daarom zetten we vandaag in ons blog enkele specifieke verfijningspunten in het salesvak centraal.
Telefonisch contact
Hoe Internet-minded onze samenleving ook is anno 2019.. een deel van het contact tijdens de verkoopcyclus verloopt nog steeds telefonisch. En de telefoon speelt dan ook een rol in bijna elke fase; van het initiëren van het eerste contact tot het nabellen van een offerte en het in contact blijven met bestaande relaties.
En telefonie.. daar is niet iedere verkoper fan van. Zo staat telefonisch verkopen niet voor veel mensen hoog op de favorietenlijst en dat maakt het niet eenvoudiger. Toch is in veel bedrijven de eerste stap van contact wel een onderdeel van de job. Het zou dus prettig zijn als je jezelf verder kunt bekwamen in juist dat onderdeel; daar wordt je baan namelijk een stuk leuker van.
Maar ook verderop in het verkooptraject zitten telefonische momenten die je verkoopkans kunnen maken of breken. Het nabellen van offertes is een vak apart.. zeker als je offerte niets meer lijkt dan een fraai opgepoetste prijslijst.
En er is niets zo jammer als een verkoop verliezen na al je energie in zo’n laatste fase. Zeker als dat niet hoeft!
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Hoewel dit misschien voelt als de ultieme basis van het verkopen (je krijgt immers altijd te maken met tegenwerpingen of drempels bij je klant), is het omgaan met die bezwaren voor veel verkopers nog steeds een valkuil.
Zo eindigt een bezwaar vaak in korting of een andere extra, terwijl er eigenlijk heel veel informatie verstopt zit in zo’n tegenwerping.
Leer dus specifiek omgaan met bezwaren in sales (in allerlei vormen) en leer ze inzetten voor jouw succes.. ook zonder korting of extraatje!
Management en leiderschap
Dit is niet echt een ‘klein’ kneepje, als we eerlijk zijn. Zo lijkt het soms echter wel, juist omdat mensen vanuit een bepaalde salesrol opklimmen tot een managementfunctie waarbij je met andere collega’s, teams en verantwoordelijkheden te maken krijgt.
En omdat geen team hetzelfde is, en geen bedrijfsmentaliteit of -dynamiek overeenkomt, kan dat behoorlijk wat uitdagingen bieden. Juist wanneer je met succes wilt beginnen aan (of wilt werken naar) een managementrol binnen je organisatie, zijn dit soort verdiepingen van enorme waarde. Zo maak je niet alleen je functie waardevol, maar zorg je ook dat je teamleden maximaal presteren. En dat doet leiderschap.
Benieuwd naar alle aanvullende trainingen en opleidingen? Je vindt het complete overzicht op onze website.
Op zoek naar een ijzersterke basis, dan is NIMA Sales A je start (of NIMA Sales B als je ervaring hebt en een goede vervolgstap wilt zetten).
Deel dit bericht
Blijf op de hoogte en ontvang de laatste inzichten.
Geen spam, alleen waardevolle tips en inzichten rechtstreeks in je inbox!
Door aan te melden, ga je akkoord met onze algemene voorwaarden.
Gerelateerde berichten
Het belang van netwerken als professional
Schrijf je in voor een van de opleidingen van Move the Crowd en ontvang 1000 euro STAP-subsidie!
De nieuwe kansen: Uitbreiding trainingsaanbod in the picture
© 2024 Move The Crowd. All rights reserved. Privacy Policy Terms of Service Cookies Settings