In this article
Het niet herkennen van koopsignalen is bij het verkooppersoneel best een probleem. Het herkennen van koopsignalen over het algemeen niet gezien. Uit onderzoek blijkt dat zelfs 90% van de verkopers niet goed inspeelt op koopsignalen simpelweg omdat het niet wordt gezien. Vaak geven klanten onbewust koopsignalen af. Dus vandaag: hoe herken je koopsignalen.
Koopsignalen
Als je koopsignalen herkent sluit je veel eerder een deal. In het verkoopgesprek gaat het uiteindelijk maar om één ding de opbouw moet goed zijn en de afsluiting op het juiste moment. Door de signalen van de klant op te merken en in te spelen verhoog je jouw verkoopresultaten direct omdat de klant klaar is om van informatiefase over te gaan naar koopfase en jij daar direct op inspeelt!
Je hebt 2 vormen van koopsignalen : Verbale- en non verbale koopsignalen.
Verbale koopsignalen
Dieptevragen van een klant. Oftewel de klant vraagt door en verlaat het algemene pad. Dus het is super voornaam dat je als verkoper goed luistert zodat je de dieptevragen ook serieus kunt beantwoorden.
Een andere vorm van verbale koopsignalen is dat de klant zelf aan het woord blijft. Hoe beter een klant zich voelt hoe meer hij gaat vertellen. Als dat zo is, zorg wel dat je daar op inspeelt doordat je de klant de ruimte geeft om verder aan het woord te zijn.
De klant gaat een beeldvorming maken in zijn hoofd. Alle informatie die de klant heeft gekregen gaat hij toepassen in zijn eigen situatie. Hij gebruikt jouw product al door een conclusie te stellen.
Non verbale koopsignalen
Bodylanguage van een klant verraad veel. Je zit met een klant aan tafel en deze klant zit voorover aan tafel i.p.v. onderuitgezakt, geeft aan dat de klant echte interesse heeft. Het continu vasthouden van product of brochure is een koopsignaal.
Kenmerken van non verbale koopsignalen:
Glimlachen
Geïnteresseerd kijken
Open houding naar verkoper
Producten aanraken
Veranderen van huidskleur ( rode vlekken )
Directe koopsignalen
Dit zijn de directe vragen die een klant kan stellen, hoe makkelijk wil je het hebben!
Wat is de prijs?
Wat is de levertijd?
Welke kleuren?
Hoe lang is de garantie?
Al dit soort vragen zijn directe koopsignalen. Maak daar handig gebruik van door die koopsignalen te herkennen en je kunt de deal sluiten.
Wil je meer scoren als verkoper volg dan onze opleiding NIMA Sales A
Deel dit bericht
Blijf op de hoogte en ontvang de laatste inzichten.
Geen spam, alleen waardevolle tips en inzichten rechtstreeks in je inbox!
Door aan te melden, ga je akkoord met onze algemene voorwaarden.
Gerelateerde berichten
Het belang van netwerken als professional
Schrijf je in voor een van de opleidingen van Move the Crowd en ontvang 1000 euro STAP-subsidie!
De nieuwe kansen: Uitbreiding trainingsaanbod in the picture
© 2024 Move The Crowd. All rights reserved. Privacy Policy Terms of Service Cookies Settings